Peruncit Melarang Lap Basah Di UK & Ireland

Holland & Barrett telah mengumumkan larangan lengkap penjualan semua produk lap basah dari 800 gedungnya di UK dan Ireland, dengan semua produk dan varian lap basah diganti dengan alternatif yang mesra alam dan lestari pada akhir September 2019.

Berjuta-juta tisu basah dijual di UK setiap tahun, dengan penggunaan meliputi penyingkiran solekan dan pembersih tangan ke pembersih permukaan. Tetapi menurut EarthWatch Institute dan Plastic Oceans UK, 9.3 juta tisu masih dibasahi tandas di UK setiap hari, membuat jalan ke lautan, sungai dan sistem kumbahan dunia, merosakkan kehidupan laut dan menimbulkan kos besar bagi pengguna dari pembetung penyumbatan. 

Inilah sebabnya mengapa peruncit kesihatan dan kesejahteraan etika terkemuka di UK telah mengumumkan bahawa semua 34 produk dalam rangkaian basahnya dihapus dan akan hilang dari semua 800 kedai UK dan Ireland dan semua kedai antarabangsa yang mengambil bahagian pada akhir September 2019.

Ini adalah peruncit jalan raya pertama yang menerapkan larangan tersebut dan meminta peruncit lain untuk mengikutinya dan membuat perbezaan besar terhadap jumlah tisu basah yang mencemarkan lautan dan sungai dunia dan menyumbat sistem kumbahan di seluruh negara.

Di UK, produk yang popular disalahkan kerana 80% penyumbatan saluran pembetung kami, dengan kos sekitar 100 juta £ setahun untuk dibersihkan. Di peringkat antarabangsa, masalahnya jauh lebih besar dengan permintaan lap basah meningkat menjadi $ 13.5 bilion pada tahun 2018.  

Walaupun terdapat beberapa jenis tisu lap yang boleh dihancurkan secara semula jadi yang digambarkan sebagai flushable dan kompos, kedua Friends of the Earth dan Water UK, badan industri, memberi amaran bahawa ini tidak akan merosot dengan cepat untuk mengelakkan saluran air atau sungai yang mengancam .  

Sebilangan besar tisu basah tidak dapat terurai secara biodegradasi, jadi alat yang keluar dari penapis kumbahan mempunyai kesan persekitaran yang lebih besar, menyelesaikan perjalanan mereka di lautan atau mencuci di pantai. Lap basah tradisional diperbuat daripada poliester dan mengandungi berjuta-juta mikrofiber kimia. Setelah masuk ke dalam air, serat ini dilepaskan dan menyebabkan kematian dan kehancuran kepada sejumlah spesies laut. 
Jo Ruxton, pengasas Plastic Oceans Foundation, NGO pencemaran plastik pertama di UK yang menangani kesan pencemaran plastik di lautan kita, sangat menyokong keputusan Holland dan Barrett dan berkata: "Dari kerja kempen kami sejak 2009 dan filem A Plastic Ocean, kita telah menunjukkan kerosakan yang dilakukan oleh pencemaran plastik ke lautan kita. Barang plastik sekali pakai mewakili sebahagian besar masalah ini dan kemusnahan ini tidak akan dapat dipulihkan sekiranya dunia tidak melakukan perubahan. Kami gembira bahawa Holland dan Barrett memimpin kelestarian dengan jelas melarang salah satu produk bermasalah yang kami lihat di sungai dan lautan kami - penggunaan tunggal, tisu basah pakai buang - yang menggunakan sumber daya berharga dunia untuk pembuatan, masih terdapat dalam pembungkusan plastik , dan masih boleh dibuang ke tandas atau dibuang ke tong sampah. Kami berharap peruncit besar lain akan bergabung dengan Holland & Barrett dalam misi mereka untuk menjadikan jalan raya sebagai tempat yang lebih peka terhadap alam sekitar. "

Holland & Barrett akan membuang keseluruhan rangkaiannya dan menggantinya dengan alternatif yang mampan, bebas sampah dan dapat digunakan kembali seperti kain katun dua sisi, kain muslin kapas yang tidak dikelantang, alas kapas dan sarung tangan pengelupasan. 

Pada bulan Mei 2018, Jabatan Alam Sekitar, Makanan dan Luar Bandar mengumumkan rancangannya untuk menghilangkan sampah plastik pada tahun 2042, untuk memasukkan tisu basah. Namun, mereka sekarang mempertimbangkan pelabelan yang lebih baik mengenai pembuangan lap basah, langkah yang dirasakan oleh jenama itu tidak cukup jauh. 

Holland & Barrett percaya bahawa kerana ada alternatif yang efektif dan berkesinambungan untuk tisu basah yang tidak dapat dihancurkan secara biodegradasi, ia akan membantu melindungi kehidupan laut dan menghentikan penyumbatan pembetung yang mahal jika Kerajaan kembali kepada keputusan asalnya untuk mengkaji semula dan memasukkan tisu basah pada tahun 2042 program penghapusan plastik. 

Joanne Cooke, Ketua Kecantikan di Holland & Barrett, menjelaskan: “Terdapat kesadaran yang semakin meningkat mengenai betapa banyak budaya pembuangan kita yang merosakkan lautan, pantai dan sungai kita. Kami ingin mendorong pelanggan kami untuk memikirkan apa yang mereka buang sekarang dan mendorong mereka untuk menukar alternatif yang lebih lestari. Cara terpantas bagi kita semua untuk memberi kesan positif kepada dunia yang kita tinggali adalah memilih untuk membelanjakan wang kita untuk produk yang lebih lestari. "

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kesan sebenar tisu basah pada sistem air hanya disoroti lebih jauh dalam penemuan pelbagai 'Fatberg'; jisim yang tersumbat, terdiri daripada (93%) tisu basah, dijumpai di sistem kumbahan di seluruh negara, dengan satu di Devon mengambil masa lebih dari lapan minggu untuk membuangnya.  


Masa pengeposan: 20 Jan-2021