Pasaran tisu bukan tenunan global dijangka mencapai $ 19.6 bilion pada tahun 2021

(UK, 28 November 2016) Masa Depan Tisu Bukan Tenunan Global hingga 2021 menyatakan pasaran tisu bukan tenunan global bernilai $ 14.8 bilion dan akan memakan 1.1 juta tan tenunan pada tahun 2016. Menjelang tahun 2021, nilai dijangka meningkat menjadi $ 19.6 bilion dan bukan tenunan penggunaan meningkat kepada 1.4 juta tan.

Penjualan tisu bukan tenunan didorong oleh kos, kemudahan, kebersihan, prestasi, kemudahan penggunaan, penjimatan masa, penggunaan, keselamatan / peraturan dan estetika yang dirasakan pengguna (iaitu kelembutan atau kekemasan pada tisu bayi). Pemacu utama berbeza untuk segmen tisu bukan tenunan utama. Penjualan tisu pengguna didorong oleh kos, estetika yang dirasakan pengguna, kemudahan, kemudahan penggunaan, penjimatan masa, prestasi, persepsi dan penggunaan persekitaran.

Pengguna semestinya berdagang turun, menyebabkan pertumbuhan di atas tisu label peribadi dan tisu bayi, di atas rata-rata menyebabkan pertumbuhan tisu berjenama premium di bawah purata dan tisu khas penjagaan diri yang agak mahal. Pengguna yang dulunya sanggup membayar kemudahan dan penjimatan masa untuk pembersih muka kini telah 'merosot' dan kembali ke kain cuci dan pencuci muka. Begitu juga, beberapa tisu pembersih rumah tangga yang mahal telah diganti dengan pembersih cecair dan tuala kertas. Pengguna hanya mampu membayar kemudahan dan penjimatan masa dalam kategori tertentu yang diperlukan, seperti tisu bayi atau pembersihan permukaan keras asas.

Lap industri mempunyai pemacu yang berbeza. Kos sama pentingnya, walaupun dalam segmen industri, kos selalu menjadi perhatian utama. Penggunaan tisu adalah sebahagian daripada kos menjalankan perniagaan; kemudahan dan estetika mempunyai kesan yang jauh lebih rendah. Kelebihan keselamatan dan kesihatan adalah pemacu utama tisu industri yang digunakan dalam perkhidmatan perubatan atau makanan (contohnya, tisu bukan tenunan boleh guna menurunkan risiko pencemaran berbanding dengan tekstil yang boleh digunakan semula). Kebersihan dan kualiti yang konsisten juga menjadi pemacu penting dalam beberapa aplikasi (sebagai contoh, salah satu penggunaan utama tisu industri adalah industri automotif, di mana tisu digunakan untuk menghilangkan minyak semua badan kenderaan logam sebelum lukisan; boleh menyebabkan lukisan automatik berikutnya tidak dapat diterima, memerlukan pengerjaan semula yang luas dan mahal). Dalam tisu industri, kos untuk memenuhi keperluan adalah pemacu utama.

Beberapa trend umum yang dapat dilihat dari Rajah di atas adalah:

• Pertumbuhan penjualan tisu total diunjurkan perlahan sedikit hingga tahun 2021

• Lap bayi sebagai peratusan dari keseluruhan tisu tisu akan merosot kerana tisu penjagaan diri dan rumah yang khusus menggantikannya, terutamanya di pasaran baru muncul

• Hanya tisu penjagaan diri yang diproyeksikan tumbuh pada kadar yang lebih tinggi daripada purata

• Penjagaan rumah dan tisu industri diproyeksikan tumbuh pada kadar purata

Tisu bayi terus perlahan dalam pertumbuhan, pertama kerana mereka adalah segmen pasaran yang paling matang pada tisu pengguna, dan kedua, kerana peningkatan pengkhususan pada tisu. Contoh kes yang terakhir adalah tisu pembersih balita yang semakin meningkat, diklasifikasikan sebagai tisu penjagaan diri. Dari segi sejarah, tisu bayi digunakan untuk segmen ini. Selain itu, sebagai tisu pengguna kos terendah, pada masa tekanan ekonomi pengguna menggantikan tisu khas dengan tisu bayi yang lebih murah; walaupun terdapat kelembapan ekonomi di China dan Brazil, dan masalah politik di Turki, Iran dan Rusia, unjuran dari 2016-21 adalah untuk peningkatan ekonomi secara umum. Ini akan menyebabkan pertumbuhan tisu bayi lebih perlahan. Demografi dalam bentuk kadar kelahiran yang lebih rendah di pasaran maju di Amerika Utara dan Eropah Barat juga menyumbang.

Lap penjagaan diri diproyeksikan menjadi segmen pengguna yang paling cepat berkembang sepanjang tempoh kajian penuh. Walaupun tisu ini, terutamanya beberapa jenis yang lebih khusus dan berharga lebih tinggi, telah dilanda keadaan ekonomi global, indikasi adalah bahawa tisu ini tumbuh semula dan pengguna di pasaran baru muncul diproyeksikan untuk mula mengganti tisu bayi dengan tisu penjagaan diri yang lebih khusus. Penambahan kapasiti pengeluaran bukan tenunan yang dapat dilancarkan baru-baru ini akan menambahkan pertumbuhan tisu yang boleh mengelupas di peringkat global apabila penawaran meningkat dan harga turun.


Masa pengeposan: 20 Jan-2021